Thursday, June 11, 2009 By: Eyan YanNa

Laksa

Pada pagi tadi emak saya menyuruh saya pergi ke pasar awam (Adui skemanya ayat) huhu.. Pastu mak kata.. emm sedap jugak ek wat laksa. Aah da lama x wat.. Haa kene la beli ikan sbb nak wat laksa la kate kan.. Hehe. Sajer nak share resepi. Hehe.

Bahan-bahan:

1 bungkus laksa kering (direndam dan direbus)
6 ekor ikan kembung
2 biji bawang besar dihiris
2 kuntum bunga kantan
1 inci lengkuas
daun kesum
2 sudu cili kering yang di blander
4 keping asam gelugor
garam secukup rase.


Cara-cara:

-Rebus ikan bersama 2 keping asam gelugor.
-Asingkn isi dan tulang ikan, kemudian diblander.
-Setelah ikan siap diblander, masukkan ke dalam air rebusan ikan tadi.
-Blander bunga kantan dengan lengkuas.
-Hiriskan daun kesum.
-Masukkan bunga kantan, lengkuas dan daun kesum dalam air rebusan ikan.
-Kemudian masukkan cili kering yang diblander@ cili boh.
-Masukkan garam dan perasa secukup rasa.
-Tunggu sampai mendidih.
-Siap masak dan sedia dimakan.


Bahan untuk ulam-ulaman:

Timun yang dihiris
Bawang besar yang dihiris
Cili merah yang dihiris
Salad yang dihiris halus
Telur rebus



1 comments:

lavenderpurple said...

weyh!!!!!!!!!!!!!fvrte aku!!!!laksa...sdpnye~~~~~~aku nk,blk kang ko wtkn spesel tok aku k.huhu