Tuesday, February 1, 2011 By: Eyan YanNa

Hanya Menconteng

Lamanya sungguh tak mencoret disini, almaklumla musim sekolah da bermula, n memandangkan aku xder broadband, terpaksa la menumpang line kt sekolah jer.. Di tambah lagi aku da sebulan xbalik umah... wawa, mencatat rekod bagi bulan nih.. xpe2.. baru sebulan.. tahun nie nyer tugas still mengajar petang. Ajar tahun 1 dan tahun 3. Semua 30 waktu, ok la, x padat sgt... Pada minggu pertama dan kedua persekolahan merupakan minggu transisi murid2 tahun 1, pelbagai ragam dan karenah dapat ku lihat. Biasa la pengalaman pertama menjejakkan sekolah. Bagi yang sebelum ni pernah tadika, prasekolah mungkin x janggal sgt.. tapi yang xpernah mungkin sedikit bermasalah. Pada hari pertama sekolah, parents tahun 1 kebanyakkan nyer amik cuti la kot. Ramai yang tnggu anak2 mereka...
    Kat sini  just nk share pengalaman melayan budak tahun 1 yang menangis2 tak nak masuk kelas. Sebelum masuk ke kelas murid2 tahun 1 dikehendaki berbaris mengikut kelas masing2 di dtrn perhimpunan. Guru pada waktu pertama perlu bersama2 murid2 utk naik ke kelas. Sebelum aku naik ke kelas, aku nampak ade seorang bdk thn 1 memegang erat  ibunya dan ,menangis2 tidak mahu masyk ke kelas, aku dgn rasa ingin membntu pn aku cube pujuk bdk tu naik ke kelas. Ibu die kata "die ni susah sikit n kene paksa", sebaik sahaja ibunya melepaskn dan myerahkan anak nya kpd aku, terus bdk tu meraung2. Aku pujuk bdk tu masuk kelas, tp die x nak.. die mgeraskan bdn die, aku cube tarik die tuk naik kelas, smpi tgga die keraskn bdn lagi. Aku nak angkat bdk tu tak larat.. huhu, bdk tu meraung2 xnak masuk kelas jugak, smbil mengengam erat tudung aku, mau terjerut gini... huhu ,ada seorang ibu lain membntu aku utk angkat bdk tu masuk ke kelas. Smpai kelas, cikgu lum ada lg, so aku tunggu jap bdk tu, nnti die lari, jenuh aku nk kejar lak, xlama tu cikgu kelas tu smpai... aku nyer kelas nasib ada cikgu yg tunggu, kalu x haru.. huhu, esok nya aku skit2 badan sbb angkat berat semlm nyer.. pengalaman seorang guru... dan sebahagian tugas seorang guru

p/s: tabah dan sabar dalam mdidik anak bangsa :)

0 comments: